"Maybe you can see now. You got George. You know he’s goin’ to come back. S’pose you didn’t have nobody. S’pose you couldn’t go into the bunk house and play rummy ‘cause you was black. How’d you like that? S’pose you had to sit out here an’ read books. Sure you could play horseshoes till it got dark, but then you got to read books. Books ain’t no good. A guy needs somebody—to be near him.” He whined, “A guy goes nuts if he ain’t got nobody. Don’t make no difference who the guy is, long’s he’s with you. I tell ya,” he cried, “I tell ya a guy gets too lonely an’ he gets sick. [...] A guy sets alone out here at night, maybe readin’ books or thinkin’ or stuff like that. Sometimes he gets thinkin’, an’ he got nothing to tell him what’s so an’ what ain’t so. Maybe if he sees somethin’, he don’t know whether it’s right or not. He can’t turn to some other guy and ast him if he sees it too. He can’t tell. He got nothing to measure by. I seen things out here. I wasn’t drunk. I don’t know if I was asleep. If some guy was with me, he could tell me I was asleep, an’ then it would be all right. But I jus’ don’t know..."
(Of Mice and Men, John Steinbeck)
Los protagonistas de "De ratones y hombres" sueñan, tienen sueños con cosas que les hagan salir de la mediocridad y la crueldad del mundo en el que viven. Y aunque en el fondo sepan que nunca se cumplirán, por un instante se permiten creérselos. Creerse que su vida cambiará. También luchan contra uno de los peores enemigos que existen: la soledad. El no tener a nadie con quien hablar, o simplemente, alguien a quien hablar... Aunque esa persona no te haga caso ni te entienda. La gente, en general es malvada, y aquellos que son diferentes siempre sufren la persecución y la tortura de los demás, y finalmente, no se puede hacer otra cosa que tomar la solución más radical.
Fantástico montaje teatral de la novela el que se representa en el Teatro Español hasta el día 27 de este mes. Especialmente gracias unas inmensas interpretaciones de todos los actores, pero sobre todo destacan los dos protagonistas, el enorme (en todos los sentidos) Roberto Álamo, que clava su papel sin caer en la exageración o el ridículo, y Fernando Cayo, una de los actores con mejor voz y presencia escenográfica actuales. Y el texto es tan debastador como maravilloso. Me encanta ver dramas tan duros en teatro. No hay que perdérsela.
"Guy don’t need no sense to be a nice fella. Seems to me sometimes it jus’ works the other way around. Take a real smart guy and he ain’t hardly ever a nice fella"
No hay comentarios:
Publicar un comentario